domingo, 19 de diciembre de 2010

Organitzacions horitzontals

Donat que el concepte d’organització horitzontal aplicat a l’estructura organitzacional d’una empresa és bastant recent, existeixen varis corrents d’opinió. Cada un té diferents matisos segons el que s’hagi estudiat en diferents casos però la base és la mateixa: canviar d’estructura vertical a estructura horitzontal. D’aquesta manera es millora la eficiència de l’organització ja que depenent de l’empresa es poden arribar a reduir costos de coordinació, reestructurar els comandaments entremitjos compactant l’estructura reduint personal, etc.



Comencem analitzant un escrit molt interessant de John A. Byrne al Bussines Week que es pot trobar al següent enllaç:
Segons l’autor AT&T, Dupont, General Electric i Motorola, son algunes de les empreses que mitjançant d’una reestructuració interna per millorar la eficiència i la productivitat a través d’un downsizing,  han optat per l’estructura horitzontal.
També diu que elimina tant les jerarquies funcionals com els límits departamentals. Aquesta estructura contempla que tothom treballi conjuntament en equips multidisciplinaris que duran a terme processos essencials com ara el desenvolupament de productes o la generació de ventes. D’aquesta manera només hi hauria d’haver 3 o 4 estaments gerencials per sobre del treballador d’un procés bàsic.
Generalment les empreses grans tendeixen a estudiar aquesta estructura com a nova manera de reduir costos. No obstant, algunes PIMES també troben atractiu aquest model. Com és el cas de Modicon Inc, un fabricant d’equips de control automatitzats d’ Andover del Norte (Mass.):
“En lugar de ver el desarrollo de productos como una tarea del departamento de ingeniería, el presidente, Paul White lo definió con mayor amplitud, como un proceso que involucrará a un equipo de 15 gerentes de ingeniería, fabricación, marketing, ventas y finanzas.  Trabajando juntos, el equipo de Modicon evitó costosas demoras por desacuerdos o malos entendidos. “En el pasado”, dice White, “un equipo de ingenieros habría trabajado en el proyecto por su lado manteniendo algunas comunicaciones con el área de marketing. El área de fabricación no habría participado hasta que el diseño fuera traído a la fábrica. Ahora, todos los aspectos del negocio están sobre la mesa desde el comienzo”.



La següent documentació es recull al següent enllaç escrit per Equipo Pak SiX conformat per:
Gil Cerver, Silvia
Iáñez Pareja, Jose Manuel
Insa Melero, Xavier
Morales Ibáñez, Alex
Ramos Aparici, Severino
Sogorb Montplet, Raul
Es tracta d’un treball molt complert on analitzen entre d’altres conceptes l’estructura horitzontal. Segons els autors aquesta estructura està dissenyada per brindar una forma estructural i una visió organitzacional integrada que els hi permeti entregar quest valor als clients, potenciant així les seves avantatges competitives. Insisteix també amb la importància de que l’estructura permet una entrada més directe del mercat als processos i els recursos es traslladen de manera natural a un us més eficient de manera que les activitats que no aporten valor desapareixen.
Destaca algunes característiques clau d’aquestes organitzacions:
  • Direcció per processos, no per tasques. 
  • Gestionar equips, no persones.
  • Els sistemes d’informació faciliten la integració horitzontal.
  • Varietat de competències.
  • Autogestió de equips.

Algunes empreses que el text esmenta, tenen aquesta estructura i alguna coincideix amb la font anterior:
Xerox
Desenvolupament de productes
General Electric – Kodak
Operativa de producció
American Express
Divisió de IDS pel processament de Fons d’Inversió Immobiliària
Knight-Ridder
Alguns dels diaris d’aquesta cadena tenen una nova visió de pubilicitat vendes i servei.
Motorola Government Electronics Group

Nike
Exemple d’organització virtual

Exemple cas Motorola, imarges de l'esquema de la organitació abans i després de la horitzontalització:


Javier Panzano, explica també el seu punt de vista sobre l’estructura horitzontal:

Segons Panzano, els formats horitzontals surgeixen de la unió de varis empresaris que operen a un sector determinat de manera individual i que deciediexen unir-se per generar una serie de sinergias en els seus processos crítics que els hi permeti assolir els seus objectius globals i individuals.

L’autor anomena dues empreses aparentment molt similars per amb estructura interna totalmente diferent:
  • Decathlon, que esta integrada dintre del Groupe Mulliez: organització vertical.
  • Interesport: organització horitzontal.
Panzano afegeix que no resulta una amenaça el fet que una empresa estigui organitzada verticalment i una altra no ja que es poden complementar dintre del mateix mercat on competeixin. De manera que els punts febles d’una seran oportunitats per l’altra i dinamitzen el mercat de manera positiva.

Les claus de la gestió horitzontal segons Javier Panzano són:
·         Vigilar permanentment l’entorn, els agents sectorials i el mercat.
·         Ser una organització i no simplement un conjunt d’empreses.
·         Seleccionar les fórmules d’expansió més apropiades per cada organització.
·         Gestionar eficientment els processos crítics.

Conclusió:
Aquests 3 punts de vista conviden a la reflexió global dels conceptes estudiats a l’assignatura i publicats a aquest mateix blog. Si bé la societat del coneixement tot just comencem a percebre-la i a estudiar-la com a tal, les empreses encara han de treballar molt per tal d’adaptar-s’hi. Sembla doncs que un model horitzontal englobaria tots els conceptes estudiats i importants per tal de sobreviure en aquest entorn tant canviant.
Per tant, un model d’empresa que funcioni ha de tendir a de tenir una estructura horitzontal que potenciï l’heurística del sistema, treballar en equip, utilitzar òptimament les TIC, organitzar els equips amb gent que tingui un bon lideratge i que sàpiga o vetlli per aplicar tècniques de motivació a la gent que te al seu càrrec.




Adreces electròniques de les empreses pel mateix ordre en que han estat citades:




Altres enllaços d’interès:



No hay comentarios:

Publicar un comentario