martes, 7 de diciembre de 2010

Heurística

Aquesta entrada exposa una possible solució a varis problemes empresarials que pot patir una PYME en el context actual de crisis econòmica global i la societat del coneixement. Per tal de que les solucions plantejades siguin el més realista possible, s’ha pres d’exemple una empresa real.
Heurística es la capacidad de un sistema para realizar de forma inmediata innovaciones positivas para sus fines. La capacidad heurística es un rasgo característico de los humanos, desde cuyo punto de vista puede describirse como el arte y la ciencia del descubrimiento y de la invención o de resolver problemas mediante la creatividad y el pensamiento lateral o pensamiento divergente.[ http://es.wikipedia.org/wiki/Heur%C3%ADstica Wikipedia, 07/12/2010]

Per tant, entenent heurística com a capacitat d’un sistema, una empresa pot tenir més o menys desenvolupada aquesta capacitat però esta a les mans dels directius realitzar tasques i objectius que potenciïn el desenvolupament d’aquesta capacitat. Llavors, en el context de l’assignatura, és molt important que els directius de les empreses siguin conscients de la importància de potenciar aquesta capacitat. És molt important fer-la baixar “cap avall”, entenent aquesta frase com que el directiu difongui cap a la gent que resta al seu càrrec, la importància de la creativitat, la innovació, etc a tots els nivells. És més, no només l’ha de difondre si no que l’ha de fomentar activament, i evitar en la mesura que sigui possible, situacions com les que es comentaven a l’entrada anterior.
Una vegada analitzat el concepte i després d’una primera reflexió, entrem a analitzar els problemes d’una PYME al context actual. Normalment, les empreses petites i mitjanes catalanes que tenen anys de trajectòria (no les de nova creació), estan cada vegada més condicionades a tenir una certa flexibilitat que fins ara no s’exigia per tal d’adaptar-se als canvis de l’entorn. La globalització dels mercats, les noves tecnologies, la societat de la informació i el coneixement, són alguns dels factors que exigeixen dinamisme en les decisions estratègiques de les empreses.
Per exemple, analitzant el cas d’una empresa dedicada a un sector molt concret, el client cada vegada exigeix més sovint documentació extra de qualitat, tècnica i altres. L’estructura de l’empresa no contempla un gestor de documentació i com que els primers documents que es demanaven eren de certificació el departament de qualitat ha acabat fent de gestor documental Els altres departaments es responsabilitzen de facilitar les informacions. Questa nova exigència del mercat genera temps improductius ja que no s’ha organitzat l’estructura de l’empresa en front d’aquesta nova situació. Per tant es podria resoldre aquest problema potenciant l’heurística de l’estructura empresarial i, d’aquesta manera, si existeix en un futur una nova exigència del mercat la pròpia estructura de l’empresa serà més capaç d’afrontar-la de manera més eficaç.
Una manera de resoldre aquest problema i seguint els conceptes extrets de la presentació del professor Pedro Monagas seria: analitzar el talent dels possibles candidats a responsabilitzar-se de la gestió documental, revisar els deures dels directius, realitzar un anàlisis empresarial, refer l’organigrama i potenciar la innovació i la creativitat.
Des del departament de recursos humans es podria analitzar el talent de les possibles persones que s’encarregarien de realitzar aquesta tasca. Hi ha varies eines, en forma de tests de personalitat, però si l’empresa és petita la intuïció pot ja ser suficient, no obstant és important fer aquesta reflexió ja que les competències de les persones han d’anar lligades a les tasques a desenvolupar.
Els deures dels directius no s’han complert de manera correcta ja que un d’ells és “Definir de manera clara i precisa les funcions i deures”. Des de que s’ha anat generant aquest tipus de documentació sense coordinació i de manera caòtica no s’ha sabut clarificar les funcions i deures de cada persona i departament per desenvolupar aquesta tasca.
D’aquesta manera s’haurà de redefinir l’organigrama empresarial alliberant alguna tasca, si cal, a la persona que li acabi recaient la responsabilitat de fer la tasca de gestió i afegint la mateixa a l’esquema.
Arrel de solucionar aquest problema es podria aprofitar per fer anàlisis empresarials de manera periòdica per tal de potenciar l’heurística del sistema. Aquest anàlisis podria ser suficient amb un DAFO on s’analitzin les debilitats i fortaleses de l’empresa.

Dintre del mateix anàlisis empresarial i sobretot analitzant les debilitats s’hauria d’incitar tant als directius com a la resta de treballadors de l’empresa a la innovació i la creativitat.
Així doncs, potenciar l’heurística com a capacitat per resoldre problemes és una tècnica complicada d’aplicar ja que incideix en varis punts de l’empresa però alhora molt potent i cada vegada més necessària degut a la tendència del mercat. Sabem que últimament en qualsevol seminari, col·loqui, xerrada formal o informal, sempre s’insisteix en la innovació com a nua de les principals armes per triunfar en un mercat,la idea és recurrent, però l’experiència acostuma a demostrar que és així. De fet, en el seminari de Pedro Monagas, els que hi vam assistir am poder veure com quan aquest procés s’aplica amb rigor i de manera continuada, els resultats són palpables.

A continuació s’adjunten un seguit de links on es poden trobar alguns dels conceptes dels que s’ha parlat en aquesta entrada de forma més extensa:
Video de Youtube on Pedro Monagas exposa les virtuts i l’orígen del WhyCry. Aquest producte innovador és el resultat de l’aplicació dels principis que el Doctor Monagas explica als seus alumnes i en els seminaris que imparteix.
Un video de l’empresa americana IDEO, en el que es mostra el procés de la idea al producte. Aquest cas és particularment interessant i espectacular doncs s’aplica l’ingeni i la innovació d’un grup totalment heterogeni per aconseguir un resultat superior en un temps record.

Video molt senzill, gràfic i interessant d’un directiu de Renault F1 on s’explica la importancia que té la innovació i l’aplicació d’aquesta a tots els nivells de l’empresa per tal d’assolir l’èxit comú.

Interessant recull d’idees publicitaries en mitjans escrits que apliquen el pensament lateral per incrementar l’impacte dels seus missatges.

Resum de blocs on es parla de les idees plantejades a l’entrada:

http://desarrollotecnicasdirectivas.blogspot.com/2010/12/aplicacio-de-l-heuristica-com-solucio.html

http://www.fundaj.gov.br/rtec/not/not-061.html

http://manuelgross.bligoo.com/content/view/635189/Solucion-de-Problemas-Pensamiento-Sincretico-o-Pensamiento-Cientifico.html

http://manuelgross.bligoo.com/content/view/242418/Aprenda-a-innovar-con-el-Pensamiento-Inventivo-Sistematico.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario